"Geen smartphone, geen korting": NMBS wordt voor de rechtbank gesleept

door: STS
Trein - NMBS
Afbeelding bron: Photonews

De NMBS wordt voor de rechter gedaagd omwille van hun tariefbeleid. Dat is discriminerend, zijn Testaankoop en Unia van mening.

De consumentenorganisatie en het gelijkekansencentrum hebben de NMBS in juli gevraagd om het tariefbeleid aan te passen tegen het einde van de zomer, maar daar is de NMBS niet op ingegaan. Vandaar dat er nu een rechtszaak gestart wordt.

"Sommige tickets zijn duurder wanneer je ze koopt aan het loket of de automaat dan wanneer je ze koopt via de app. Andere tickets zijn dan weer enkel verkrijgbaar op de app", legt Testaankoop uit.

"De Standard Multi, een 10-rittenkaart, kost € 3 meer aan het loket of de automaat. Voor de Youth Multi, het equivalent van de Standard Multi voor jongeren onder de 26 jaar, is het prijsverschil tussen de digitale en fysieke versie € 2."

Geen smartphone, geen korting

"NMBS biedt ook een Flex-abonnement waarmee je twee of drie keer per week hetzelfde traject kunt nemen. Dit ticket is alleen beschikbaar op de app. Reizigers die geen smartphone hebben, hebben dus geen toegang tot dit voordelige ticket."

"Wij zijn van mening dat het een vorm van verboden discriminatie is wanneer bepaalde tickets of producten goedkoper zijn in digitale versie. Sommige passagiers hebben namelijk niet de financiële middelen om een smartphone te kopen en/of weten niet hoe ze deze moeten gebruiken omwille van hun leeftijd, gezondheidstoestand of handicap."

Volg Redactie24 nu ook via WhatsApp