Grote verandering bij De Lijn: "Zo wordt reizen vlotter en comfortabeler"

door: STS
Afbeelding bron: Photonews

De Lijn lanceert wat nieuws. Reizigers die beschikken over een abonnement bij de vervoersmaatschappij zullen hun rit digitaal kunnen registreren via de app op hun smartphone. "Zo kunnen reizigers eenvoudig en snel hun reis starten en wordt reizen nog vlotter en comfortabeler", klinkt het.

'Digitaal opstappen' werkt als volgt. De reiziger moet zich in de app van De Lijn aanmelden en dan naar het tabblad 'Producten' gaan en kiezen voor 'Abonnementen'. Dan kan de MOBIB-kaart aan het account gekoppeld worden en is digitaal opstappen geactiveerd.

Wanneer je bus of tram verschijnt, ga je via een van de drie tabbladen 'Producten', 'Mijn haltes' of 'Mijn lijnen' naar 'Registreer je opstap'. Je selecteert welke bus of tram je wil nemen en tikt op 'Bevestig'.

Bluetooth activeren op smartphone

Belangrijk is dat je Bluetooth activeert op je smartphone. "Hoe dichter bij het voertuig, hoe sterker het signaal en hoe groter de kans dat dit voertuig bovenaan de lijst staat als er meerdere voertuigen in de buurt zijn. Kan de reiziger zijn voertuig niet aanduiden? Dan tikt hij vóór hij opstapt op 'Mijn voertuig staat niet in de lijst'."

"Als dit goed geregistreerd werd, ontvangt de reiziger een bevestiging. Deze toont hij aan de chauffeur. Ook toont de app hem het tijdstip van op- of overstappen en het gekozen lijnnummer. Mocht zijn voertuig niet in de lijst staan, dan ziet hij daar een vraagteken staan in plaats van een lijnnummer."

Wat te doen bij controle van De Lijn?

"Bij controle tikt de reiziger op 'Toon QR'. Een controleur leest dan deze code uit met de controletablet. De reiziger zorgt ervoor dat hij ook steeds zijn identiteit kan bewijzen. Bij elke op- of overstap herhaalt de reiziger deze stappen."