Let goed op bij koop tweedehandsvoertuig: Talloze wantoestanden vastgesteld

door: STS
Autosleutel - autoverkoop
Afbeelding bron: Pixabay (archieffoto)

Er doen zich heel wat wantoestanden voor bij de verkoop van tweedehandsvoertuigen. Dat zegt de FOD Economie, op basis van controles die de Economische Inspectie uitvoerde.

Er werden in 2023 gerichte controles uitgevoerd bij tweehonderd verkopers van tweedehandswagens. "Meer dan acht op tien gecontroleerde ondernemingen hielden zich niet aan de economische wetgeving. De meeste overtredingen gingen over het opstellen van de verkoopovereenkomst", zegt de FOD Economie.

"Zo moeten alle verkopers van tweedehandswagens, consumenten een schriftelijke verkoopovereenkomst overmaken die een reeks verplichte wettelijke vermeldingen en een aantal bijlagen (waaronder de Car-Pass) bevat."

"Het overtredingspercentage lag hier rond 73%. De meest problematische punten waren het ontbreken van een overeenkomst voor de verkoop van een auto (26% van de gevallen) en het ontbreken van de verplichte bijlage met de beschrijving van het voertuig (48,5%)."

En verder ook nog: "Het ontbreken van een lijst met documenten die aan de consument worden overhandigd wanneer de koopovereenkomst wordt ondertekend en het voertuig wordt afgeleverd (45,5%), het ontbreken van de termijn en de plaats voor de levering van het voertuig in de overeenkomst (43,5%), geen mogelijkheid tot herziening van de overeengekomen verkoopprijs (43%) en het ontbreken van een duidelijke termijn voor de terugbetaling aan de consument in gevallen waarin de overeenkomst wordt ontbonden (42%)."

Garantie op tweedehandsvoertuig

"42,2% van de gecontroleerde ondernemingen was niet in orde met de wetgeving rond garantie. Dat is iets minder dan één onderneming op de twee."

"Het ging om onrechtmatige bedingen (zoals de 'beperking van de garantie in de tijd' of de 'beperking van de garantie tot Belgische klanten', 'niet-overdraagbare garantie', beperking van de garantie 'tot bepaalde onderdelen' of 'tot een bepaald aantal kilometers'."

Verder werden misleidende handelspraktijken vastgesteld. "Het ging om verklaringen waarbij de verkoper zichzelf volledig of gedeeltelijk vrijstelt van aansprakelijkheid." En er waren ook oneerlijke handelspraktijken: "verwarring tussen wettelijke en commerciële garantie."

Car-Pass

Enkele andere bepalingen werden dan weer minder vaak overtreden: correcte prijsaanduiding (28%), aangifte van gegevens aan de Car-Pass vzw (21,2%), correcte inschrijving in de KBO (20,5%) en overhandiging van de Car-Pass aan de consument (16%).