“Blanco bestelbon moeten tekenen”: Bij deze klusjes word je het vaakst opgelicht

door: BVDO

De FOD Economie ontving vorig jaar 273 meldingen over dringende hersteldiensten door loodgieters, slotenmakers, elektriciens … De meldingen gingen vooral over woekerprijzen, onvolledige informatie over de prijs of de omvang van de werken en een gebrekkige uitvoering.

Je loopt je huis uit, slaat de deur dicht en ... je sleutels zitten nog aan de binnenkant. Je belt snel een slotenmaker, die beweert je voor 100 euro uit de nood te helpen. Maar na de herstelling krijg je een factuur van 450 euro gepresenteerd.

De FOD Economie ontving in 2023 273 meldingen over dringende hersteldiensten door loodgieters, slotenmakers, elektriciens… Twee derde van de meldingen gaan over loodgieters.

Vaak aangehaalde problemen zijn woekerprijzen (34 %), weinig of geen informatie over de kostprijs of de omvang van de werken (16 %) en slechte uitvoering van de werken (15 %). Sommige consumenten gaven zelfs aan dat ze een blanco bestelbon moesten ondertekenen of onder druk werden gezet om te betalen.

Onder tijdsdruk is het moeilijker om een weloverwogen keuze te maken. “Vraag ook om aanbevelingen bij vrienden, familie, buren en collega’s. Zij kennen misschien al een betrouwbare hersteldienst of weten welke je beter vermijdt”, klinkt het bij de FOD Economie.

Maar ook als de gecontacteerde onderneming voor je deur staat, check je best nog een aantal dingen voor ze aan de werken beginnen. Zo vraag je bijvoorbeeld best de prijs voor de start van de werken en laat je dit op papier zetten. “Ook bijkomende kosten, zoals vervangstukken, moeten schriftelijk aan jou worden meegedeeld voordat ze worden uitgevoerd”, klinkt het nog.

Ben je toch misleid of opgelicht bij een dringende herstelling? Meld het via meldpunt.belgie.be. De Economische Inspectie van de FOD Economie analyseert de melding en kan beslissen om een onderzoek in te stellen en zo een einde te maken aan die frauduleuze praktijken.