"Triest, zo respectloos": Horeca-uitbaters zijn ons gedrag kotsbeu en overwegen toeslag aan te rekenen

door: STS
Restaurant - horeca - sluiting horeca
Afbeelding bron: Pixabay (archieffoto)

Steeds meer uitbaters van restaurants zijn het kotsbeu wat klanten doen. Die komen steeds vaker niet opdagen nadat ze gereserveerd hadden, en zonder iets te laten weten.

Bij restaurant Oesterput in Blankenberge daagden op zaterdag 6 juli maar liefst 23 mensen niet op, een record voor hen. Uitbater Piet Devriendt uitte zijn frustratie op VTM.

"Wij startten om 18.00 uur, en een tafel van acht personen is er niet. Een tafel van vijf personen, die is er niet. Een tafel van drie personen, die komen ook niet. Een tafel voor twee komt ook niet... In totaal zijn er 23 personen die gewoon niet afgekomen zijn, zonder boe of bah."

Devriendt is niet de enige die dit soort situatie meemaakt, terwijl hij andere klanten moest weigeren wegens volzet. "Ik ben goed bevriend met collega's uit Knokke, uit Nieuwpoort, uit Oostende, uit het binnenland. Het gebeurt meer en meer dat mensen niet afkomen, heel jammer."

"23 man minder, aan een gemiddelde van laat ons zeggen 50 euro, dat is een verlies van 1.000 euro omzet dat je hebt. Dat is nog het ergste niet. Maar gewoon dat je voelt dat mensen niet afkomen, ik vind dat echt triestig, er is geen respect voor ons."

Gaan restaurants toeslag aanrekenen?

De Oesterput denkt er nu aan om een toeslag te vragen bij de reservatie. "Dat ze maar zeggen bij een reservatie: het is 20 euro ofzo per persoon. En als je niet gaat, ben je je 20 euro kwijt", vertelde een klant die dit wel ziet zitten aan de commerciële zender.

Volg Redactie24 nu ook via WhatsApp