'Dit resulteert in rood keuringsbewijs': Naast strengere controle bandenslijtage nog meer wijzigingen bij autokeuring
Er komt een belangrijke verandering aan bij de autokeuring vanaf 1 december. Eerder kon u al lezen dat de controle op de bandenslijtage strenger zal worden, maar er is nog meer dat verandert.
Alle wijzigingen hebben betrekking op de banden van het voertuig. Naast de bandenslijtage komen er ook wijzigingen voor de minimale snelheidsindex van de banden, de symmetrie van de banden en de e-markering op de banden.
E-markering verplicht
Vanaf 1 december moeten banden op voertuigen die voor het eerst zijn ingeschreven vanaf 1 januari 2004 een e-markering hebben, ofwel een goedkeuringsmerkteken. Als de markering ontbreekt, krijg je een rood keuringsbewijs.
Symmetrie van de banden
De voorwaarden voor de symmetrie van de banden worden minder streng. Vanaf 1 december moeten banden op dezelfde as alleen nog dezelfde structuur en afmeting hebben.
Maximale snelheidsindex
Ook de maximale snelheidsindex van de band wordt aangepast. Dit bepaalt de maximaal toegelaten snelheid waarmee een auto met die band mag rijden. Vanaf 1 december volstaat een maximale snelheidsindex van 160 km/u. Let wel: indien de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig, dan moet je een waarschuwingslabel met de toegestane maximumsnelheid op het dashboard aanbrengen.