Goed nieuws voor alle spaarders: "Zo kan je eenvoudig de beste spaarrekening kiezen"

door: STS
bankrekening spaarrekening geld
Afbeelding bron: Pixabay

De banken krijgen een aantal maatregelen opgelegd. Die moeten zorgen voor meer transparantie voor de klanten.

Zo zullen banken niet meer dan vier verschillende gereglementeerde spaarrekeningen mogen aanbieden. Nu zijn er dat nog zes.

"Zo zullen banken vanzelf de beste tarieven moeten aanbieden, in plaats van spaarrekeningen met oude tarieven en voorwaarden in stand te houden, waarvan de spaarrentes niet meer stijgen", zegt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand.

Spaarrekeningen zullen ook duidelijk opgedeeld worden in drie eenvoudige categorieën: spaarrekeningen zonder voorwaarden, spaarrekeningen met een bedragsvoorwaarde (zoals een minimaal/ maximaal te sparen bedrag, of een maandelijks vast spaarbedrag) en spaarrekeningen die gebonden zijn aan een bepaalde leeftijd, zoals bijvoorbeeld jongerenrekeningen.

Informatie voor spaarders

Vanaf 1 juli 2024 moeten banken ook driemaandelijks enkele zaken aan hun spaarders communiceren, via hun bankapp en de rekeninguittreksels van de betrokken spaarrekeningen.

Spaarders krijgen duidelijke en begrijpelijke cijfers over de rente die ze de voorbije maanden kregen, zowel in percentages als in euro's.

Spaarders kunnen via een nieuwe uniforme webpagina van hun bank meteen heel transparant alle informatie krijgen van de aangeboden spaarrekeningen door de bank, en de bijhorende spaarrentes.

Op deze webpagina (per bank en van toepassing vanaf 15 januari 2024) zullen banken ook telkens verwijzen naar drie specifieke hulpmiddelen:

  • De spaarcalculator van de bank, waarbij de spaarder in staat wordt gesteld na te gaan in hoeverre de getrouwheidspremie verworven is op de eigen spaarrekening.
  • De spaarsimulator van de FSMA, waarmee consumenten alle spaarrekeningen gemakkelijk kunnen vergelijken.
  • De bankoverstapdienst. Die geeft consumenten alle noodzakelijke informatie over hoe je eenvoudig van bank verandert.

"Mensen moeten op een transparante manier een overzicht kunnen krijgen van alle spaarproducten op de markt", zegt Minister van Financiën Vincent Van Peteghem.

"Want een geïnformeerde spaarder is een kritische spaarder en een kritische spaarder durft actief aanbiedingen te vergelijken en over te stappen."

"Met de bijkomende informatie zal het voor de spaarders veel eenvoudiger worden om de voor hen beste spaarrekening te kiezen", zegt Karel Baert, CEO van Febelfin, de federatie van de banksector.