Touring voorspelt miserie op de baan: "Ernstige tot zeer ernstige verkeershinder op deze plaatsen"
Er zit heel wat verkeershinder aan te komen. Er gaat een groot aantal nieuwe wegenwerken dit jaar uitgevoerd worden.
Van de 43 nieuwe wegenwerken die dit jaar worden uitgevoerd zullen er volgens mobiliteitsorganisatie Touring vijftien voor zware verkeershinder gaan zorgen.
"Jammer genoeg kan niet op elke werf gewerkt worden aan een regime van 24/7 en kan er niet altijd een alternatieve route worden gevonden of kunnen niet altijd alle rijstroken worden behouden gedurende de werkzaamheden. Dat is dit jaar niet anders: 15 van de 43 werven zullen ernstige tot zeer ernstige verkeersoverlast veroorzaken", zegt Touring.
"Het gaat vooral om de Oosterweelwerken, op de Ring van Antwerpen (ook in de Kennedytunnel), de E313, de E34, de E40, de E17, de R8/A19 in Wevelgem, en de renovatie van het viaduct van Vilvoorde op de Brusselse Ring en dit gedurende meerdere jaren. Liefst 22 werven hebben met een brug- en tunnelrenovatie te maken. Daar is dan ook een serieuze achterstand in te halen."
In 2024 wordt de grootste hinder verwacht aan volgende werven:
ANTWERPEN
- de Oosterweelwerken op de ring rond Antwerpen R1 op de rechter Schelde-oever
- de vervanging van de brug over de E313 aan Ranst
OOST-VLAANDEREN
- de sanering van de slingerviaducten in het knooppunt Zwijnaarde
- de asfaltherstellingen op de R2 aan Waaslandhaven-Noord in Beveren
- de start van de renovatie van de Beverentunnel
- de renovatie van het dienstgebouw van de Zelzatetunnel
VLAAMS-BRABANT
- de renovatie van de Leonardtunnel op de ring rond Brussel R0
- de bouw van de calamiteitendoorsteek in de Vierarmentunnel op de ring rond Brussel R0
- het structureel onderhoud van de brug over de E19 in Zemst
- het structureel onderhoud van de brug over de E314 in Leuven richting Brussel
LIMBURG
- de aanleg van de spitsstroken op de E313 tussen Lummen en Hasselt-West
Touring geeft nog advies aan weggebruikers: "We raden iedereen die zich moet of wil verplaatsen aan om eerst eens te kijken naar de situatie op de weg alvorens het traject aan te vatten", klinkt het. Dat kan via de website van Wegen en Verkeer, of via verkeers- en nieuwsbulletins en apps.
"Vooral omdat eventueel alternatieve wegen in de meeste gevallen helemaal niet over de capaciteit beschikken om bijkomend verkeer op te vangen. En de verkeerslichten zijn daar niet steeds op afgesteld. Bovendien kan men langs de alternatieve routes ook werken tegenkomen, bijvoorbeeld in opdracht van de lokale besturen."