Ondanks coronavirus stijgt de verkoop van onder meer Lamborghini: Dit is de reden
Bugatti, Ferrari, Aston Martin, Rolls Royce ... klassieke, sportieve en futuristische luxueuze automerken die tot de verbeelding spreken van velen. Mensen die zich zo’n wagen kunnen veroorloven, laten zij zich beïnvloeden door de huidige crisis? Wat doet een virus met de verkoop van deze luxe automerken?
Febiac, vertegenwoordigt de constructeurs en invoerders van de vervoermiddelen op de weg in België en Luxemburg. Wij spraken met Joost Kaesemans, directeur communicatie, over het aantal inschrijvingen van deze exclusieve merken dit jaar en de impact van corona op de verkoop.
Allereerst enkele cijfers: “Ferrari klimt met 8.5 procent, Bentley verliest 5 procent, Aston Martin stijft 3 procent, Lamborghini wint zowaar 32 procent en Rolls Royce daarentegen daalt heel sterk”, somt Joost de percentages op. Dit om ons alvast een inzicht te geven in de impact van corona op de verkoop van deze luxe merken.
Welke conclusie kunnen we trekken? “Er is duidelijk geen lijn te trekken in de verkoop van de luxewagens. Ten opzichte van de algemene automarkt die 25 procent daalt in verkoop, zie je dat in de verkoop van de luxemerken niet zo uitgesproken. Er zijn er die winnen, er zijn er die verliezen. Het segment van de luxewagens reageert normaal gezien minder gevoelig op een crisis.”