Er is zorgwekkend nieuws voor wie met een lichte wagen of fiets rijdt

door: MRO
Verkeer - auto's
Afbeelding bron: Photonews

Een studie van VIAS Institute levert zorgwekkende resultaten op voor wie met een licht voertuig of met een fiets rijdt. De kans dat zij ernstige of dodelijke verwondingen oplopen is nu een stuk groter.

Wagens zijn de laatste jaren zwaarder, hoger en krachtiger geworden. Dat is goed voor de mensen die erin zitten, want die zijn beter beschermd bij een ongeval. Maar voor mensen in lichtere wagens of voor fietsers en voetgangers is dat minder goed.

Als een zware wagen botst met een lichte wagen, dan hebben de mensen in de lichte wagen drie keer meer kans om ernstig gewond te raken dan als de wagens even zwaar waren.

Als een fietser of voetganger wordt aangereden door een wagen met een hoge motorkap, dan heeft die 30% meer kans om te overlijden. Dat blijkt uit een studie van Vias institute die alle ongevallen van 2017 tot 2021 heeft onderzocht.

"Per 300 kilo dat een wagen zwaarder wordt, stijgt de kans op dodelijke verwondingen met 30% voor kwetsbare weggebruikers als ze aangereden worden", laat VIAS Institute weten.

"Wanneer een kleine stadsauto met een gewicht van ongeveer 1000 kg botst met een grote gezinswagen met een gewicht van 2000 kg, hebben de inzittenden van het lichte voertuig ongeveer 3 keer meer kans op ernstig letsel dan wanneer de twee voertuigen een vergelijkbare massa zouden gehad hebben."

Hogere motorkap verhoogt risico op dodelijke verwondingen voor fietsers of voetgangers

Ook de hoogte van de motorkap speelt een belangrijke rol. "Het risico op dodelijke verwondingen voor kwetsbare weggebruikers wordt groter naarmate de motorkaphoogte toeneemt."

"Zo is het risico om te sterven 30% groter voor fietsers of voetgangers wanneer zij aangereden worden door een voertuig met een motorkaphoogte van 90 cm, dan wanneer zij worden aangereden door een voertuig met een motorkap van 10 centimeter lager."