Worden we binnenkort sneller geflitst? Vias wil ingrijpende verandering

door: STS
trajectcontrole
Afbeelding bron: Photonews

Vias Institute wil dat de technische tolerantiemarges die gehanteerd worden bij het flitsen van wagens aangepast worden. Het verkeersinstituut wil dat het Nederlandse voorbeeld gevolgd wordt.

"In ons land is er nog altijd een technische tolerantiemarge van 6 km/u voor snelheden tot 100 km/u en 6% voor snelheden boven de 100 km/u. Deze technische marge werd meer dan 20 jaar zo ingevoerd om te vermijden dat mensen onterecht een boete zouden krijgen", zegt Vias.

"Intussen is de technologie ontzettend verbeterd. Uit onze nieuwe berekeningen blijkt dat bij een trajectcontrole van 2 kilometer in een zone 50 het toestel tot op 0,26 kilometer per uur nauwkeurig de snelheid kan berekenen."

"Voor een trajectcontrole van 15 kilometer op een autosnelweg berekent het toestel de snelheid nauwkeurig tot op 0,17 km/u. Er is dus geen enkele reden om zo een hoge technische tolerantie nog toe te passen."

Zoals in Nederland

Vias verwijst naar hoe het in Nederland eraan toe gaat. "In Nederland gebruikt de politie dezelfde toestellen om te flitsen als in ons land en daar is de technische tolerantiemarge 3 km/u (tot snelheden van 100 km/u) of 3% boven de 100 km/u. Wij zijn er voorstander van dat die zelfde tolerantiemarges ook hier worden ingevoerd."