Duidelijk: Hier zijn reizigers van De Lijn het minst tevreden over

door: STS
Afbeelding bron: Photonews

De Lijn heeft de tevredenheidscijfers van 2023 bekendgemaakt. Zes op de tien De Lijn-reizigers zijn tevreden, en stiptheid heeft de grootste impact op de tevredenheid van de klanten.

De bevindingen kwamen tot stand aan de hand van een tevredenheidsmeting van Ipsos, in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. "59,7% of zes op de tien reizigers geeft De Lijn een tevredenheidsscore tussen 7 en 10 op 10. Ten opzichte van 2022 (tevredenheid 62,3%) is dit een lichte daling."

"Stiptheid scoort het slechtst in de tevredenheidsmeting. Bovendien is de top 4-score (een score tussen 7 en 10 op 10) van stiptheid voor het tweede jaar op rij significant gedaald, van 45% tevredenheid in 2022 naar 41% in 2023."

"Het gebrek aan stiptheid blijft het grootste aandachtspunt voor de reizigers en is veruit de belangrijkste oorzaak voor de ontevredenheid. In 2023 hechtten de reizigers na stiptheid in afnemende volgorde het meeste belang aan de chauffeur, het aantal ritten, en reisinformatie."

Chauffeurs

"De chauffeurs zijn voor de reiziger belangrijk. Ze hebben een grote impact op de tevredenheid van de klanten. De chauffeur krijgt een mooi rapportcijfer van 72%, dat is zelfs nog licht hoger dan vorig jaar (71%). De chauffeur als kapitein van zijn voertuig wordt sterk gewaardeerd. Na de chauffeur scoren de factoren traject en veiligheid het hoogst."

"Ik wil graag een pluim geven aan alle chauffeurs, zij vormen een cruciale schakel in onze mobiliteit", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. "Deze cijfers tonen aan dat De Lijn verder moet inzetten op klantvriendelijkheid, duurzaamheid en efficiëntie. Het verbeteren van de stiptheid is hierin een belangrijke focus."