Spotify voert verandering door die gebruikers zullen merken: "Doen ze om meer geld te verdienen"
![Spotify](/sites/redactie24/files/styles/news/public/2025-02/shutterstock_2566330441%20%281%29.jpg?h=10d202d3&itok=r9vM1Qf2)
Het streamingplatform Spotify wordt vooral gebruikt om naar muziek te luisteren. Maar ook podcasts zijn populair en daar gaat meer op ingezet worden, net zoals op AI-muziek.
Spotify, dat 675 miljoen luisteraars per maand telt, heeft na achttien jaar voor het eerst winst gemaakt. "Omdat Spotify meer verdient aan advertenties en omdat steeds meer mensen betalen voor een abonnement zonder reclame", viel te horen op VTM
Spotify moet de artiesten natuurlijk vergoeden, en dat kost geld. "Het bedrijf moet gigantisch veel royalty's uitbetalen, vorig jaar 9,6 miljard euro. De artiest krijgt ongeveer 0,004 euro per keer dat een liedje beluisterd wordt."
'Crazy in Love' van Beyoncé
"Het nummer 'Crazy In Love' van Beyoncé is op Spotify goed voor bijna anderhalf miljard streams. Voor dit nummer alleen al kreeg de zangeres 5,7 miljoen euro aan royalty's van Spotify. Daar gaan dus al die middelen heen."
Spotify wil meer inzetten op podcasts en AI
"Spotify wil minder uitgeven aan royalty's. Daarom zet het bedrijf meer in op podcasts. Daarbij liggen de vergoedingen lager. Spotify wil ook meer inzetten op muziek die door artificiële intelligentie gegenereerd werd. Het is ook een manier om minder royalty's te betalen en meer winst te maken."