Smartphone, wasmachine of ander toestel kapot? Hier heb je als consument nu recht op

door: STS
Smartphone - reparatie
Afbeelding bron: Pixabay (archieffoto)

Fabrikanten van elektrische toestellen zullen verplicht worden om toestellen die kapot zijn te repareren. Dat is een maatregel die Europa goedgekeurd heeft.

Een wasmachine, smartphone of stofzuiger die kapot gaat, belandt nu vaak in de vuilnisbak. Maar nu komt er het 'recht op reparatie'. Het is een van de bepalingen uit een richtlijn die het Europees Parlement heeft goedgekeurd.

Het betekent dat je als consument recht hebt op de reparatie van je toestel wanneer er zich een probleem mee voordoet, óók wanneer de garantietermijn verstreken is. En wanneer het toestel binnen de wettelijke garantieperiode hersteld moet worden, wordt de garantieperiode met een jaar verlengd.

Nu kost het weggooien van kapotte toestellen de Europese consumenten, die dan een nieuw toestel kopen, 12 miljard euro per jaar. Het zorgt jaarlijks ook voor een afvalberg van 35 miljoen ton.

Reserveonderdelen van toestellen

"De nieuwe wetgeving voorziet erin om informatie gemakkelijker toegankelijk te maken, zoals waar en hoe spullen hersteld kunnen worden. Maar producenten worden ook verplicht om reserveonderdelen aan te duiden op hun website", zei Europees Parlementslid Tom Vandenkendelaere (cd&v) op VRT 1.

"En er wordt een platform opgericht, waar mensen die iets willen repareren op zoek kunnen gaan naar mensen die iets te repareren hebben, en omgekeerd. We hopen dat zo een nieuwe markt ontstaat en meer spullen hersteld kunnen worden."