Komt er een verandering aan op onze wegen? Nu al op Antwerpse Ring en E313

door: MRO
Verkeer - snelweg
Afbeelding bron: Photonews

Komt er een verandering aan op onze wegen? Het Agentschap Wegen en verkeer zal alvast verder onderzoek voeren naar de NGCS-techniek, die nu al wordt toegepast op een deel van de Antwerpse Ring en de E313.

NGCS, oftewel Next Generation Concrete Surface, is een innovatieve techniek waarbij rafelige groeven worden aangebracht in betonnen wegdekken. Deze groeven verminderen het contactoppervlak tussen de banden van voertuigen en het wegdek, zonder dat de grip van de banden in het gedrang komt. Dit resulteert in een aanzienlijke daling van het rolgeluid met gemiddeld 4,5 dB(A).

Deze techniek biedt geluidsvoordelen voor een grotere groep buurtbewoners dan geluidsschermen. Een beperking is wel dat de NGCS-techniek enkel kan worden toegepast op betonnen wegdekken in goede staat en niet op asfaltwegen.

In Vlaanderen werden reeds enkele NGCS-projecten uitgevoerd. Zo is er een grootschalige toepassing op de Antwerpse Ring (R1) over een afstand van 1 kilometer en zijn er grotere NGCS-trajecten op de E313 tussen Lummen en Ham (8 kilometer) en opnieuw op de Antwerpse Ring, tussen Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Oost (6 kilometer).

Het Agentschap Wegen en Verkeer zal de NGCS-techniek verder onderzoeken en evalueren, niet alleen op vlak van geluidreductie maar ook in verband met andere factoren zoals bandenslijtage, levensduur van de wegen en de impact van fijn stof op de omgeving.