Gedaan met boetes bij 31 km/uur? Dit voorstel komt op tafel te liggen
De situatie met trajectcontroles loopt helemaal uit de hand. Voor velen is het gewoon een melkkoe en heeft het niks meer met verkeersveiligheid te maken.
Steeds meer steden en gemeentes installeren trajectcontroles op hun grondgebied. Dat gebeurt zelfs in de zone 30. Met als gevolg dat er heel wat boetes uitgeschreven worden, zelfs vanaf 31 km/uur.
In 2023 ging het om maar liefst 124 miljoen euro, maar de kritiek is dat het puur gedaan wordt om geld in het laatje te brengen en niks meer te maken heeft met verkeersveiligheid.
Maurits Vande Reyde, Vlaams parlementslid Open Vld, wil daar verandering in brengen. “We moeten ingrijpen vanuit Vlaanderen”, zegt hij aan Het Laatste Nieuws.
De wildgroei van controles moet afgestopt worden en daarom legt hij een voorstel op tafel. “Als een gemeente nog een trajectcontrole wil plaatsen, dan zou het eerst moeten kunnen aantonen dat het op die plek echt onveilig is.”
Als effectief blijkt, bijvoorbeeld door cijfers over ongelukken, dat het om een zwart punt gaat zou er kunnen geflitst worden. “Maar trajectcontroles puur voor het comfort en de gemeentekas? Dat moet stoppen.”