Vlaanderen maakt gebruik van slimme camera's, maar tegen welke prijs? Zorgen over privacy en financiën blijven stijgen

door: MaR
trajectcontrole snelheidsboete flitspaal
Afbeelding bron: Shutterstock.com

In Vlaanderen worden steeds vaker slimme camera’s gebruikt om verkeer te controleren. Maar er groeit bezorgdheid over de manier waarop deze camera’s worden gebruikt. De Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens dreigt nu met een verbod op slimme camera’s, vooral als ze worden ingezet voor financiële doeleinden in plaats van alleen voor veiligheid.

De laatste jaren zijn veel steden en gemeenten in Vlaanderen begonnen met het plaatsen van slimme camera’s om de verkeersveiligheid te verbeteren. ANPR-camera’s worden daarbij ingezet om nummerborden te scannen en overtreders te vinden.

Aanvankelijk werd deze technologie geprezen omdat ze snel en efficiënt werkt, maar nu ontstaan er steeds meer zorgen over de privacy van mensen. De Toezichtcommissie wijst erop dat de camera’s veel meer doen dan alleen nummerplaten lezen: ze verzamelen ook gegevens over de route, het tijdstip en de passagiers in een voertuig.

Hans Graux, voorzitter van de Vlaamse Toezichtcommissie, zei in De Standaard dat het gebruik van deze camera’s veel verder gaat dan wat nodig is voor verkeershandhaving. Hij legt uit dat een politieagent iemand kan observeren, maar het gebruik van een heel netwerk van camera’s gaat veel verder en is veel ingrijpender voor de privacy.

De zorgen over privacy worden versterkt door het feit dat sommige gemeenten de camera’s ook gebruiken om extra geld te verdienen. In sommige gevallen worden camera’s op straat geplaatst met het argument dat de kosten gedekt worden door de boetes die het systeem oplevert. Al is dit nooit echt bewezen.

Tags