Coronavirus heeft serieuze impact op ons koopgedrag: Bol.com merkt heel wat opvallende trends

door: WVDS
Afbeelding bron: Bol.com
Er is heel wat aan het veranderen in het retail landschap. Supermarkten worden leeg gekocht omdat mensen aan het hamsteren gaan. De grote en kleine retailers daarentegen sluiten hun deuren en moeten een bittere pil incasseren. Hoe beïnvloedt het coronavirus ons aankoopgedrag?

Door de strenge coronamaatrdegelen moeten we wel onze toevlucht zoeken in online shopping. Redactie24 legde zijn oor te luister bij Bol.com, een van de grootste online spelers in de internetverkoop.

“We zien vooral dat artikelen die thuiswerkers nodig hebben zoals monitoren, laptops en headsets drie maal vaker dan normaal gesproken worden verkocht. Sportartikelen zoals halters worden zelfs vijf maal zoveel verkocht”, vertelt Tamara Vlootman, woordvoerder bij Bol.com.

Of deze stijging geen extra druk legt op de voorraden en logistieke organisatie? “We werken samen met 27.000 partners. De helft van de artikelen wordt direct bij deze partners gekocht. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitlevering van deze aankopen.“

“Onze partners zijn Belgische en Nederlandse ondernemers kunnen nu goed zaken doen. Daarmee wordt de lokale economie ook gestimuleerd. Van de eigen artikelen hebben we voldoende voorraad. We vermelden op onze website steeds de actuele levertermijnen.“

Bol.com vormt ook een positief verhaal voor heel wat kleinere ondernemers nu de deuren van de winkels gesloten moeten blijven. “Opvallend is dat veel nieuwe partners zich aanmelden. Dit is alleen maar positief voor lokale Belgische ondernemers."