Meer of minder zones 30? "Een gevoel dat het wel ver gaat"
Vlaanderen blijft sterk verdeeld over de zones 30, de plaatsen waar de maximumsnelheid 30 km/u bedraagt. Dat blijkt uit een onderzoek dat VRTNWS liet uitvoeren.
Uit het onderzoek blijkt dat 23% van de Vlamingen meer zones 30 ingevoerd wil zien worden. 45% wil het omgekeerde: minder zones 30. Het overige deel antwoordde geen uitgesproken mening te hebben over dit thema.
"45% vindt dat er minder zones 30 mogen komen, en dat is toch de grootste groep", zei journalist Tim Pauwels op VRT 1. "Voor mij betekent dit nu niet dat Vlamingen tegen elke zone 30 zijn, maar dat er misschien toch een gevoel heerst van: het gaat wel ver, het zijn er wel veel."
Minder kans op overlijden
"Als je als voetganger aangereden wordt aan 30 km/u heb je vijf tot zes keer minder kans om te overlijden dan wanneer je zou aangereden worden aan 50 km/u", stipt Stef Willems van Vias Institute aan.
"Bovendien is een verlaging van de maximumsnelheid in woonwijken ook goed voor de leefbaarheid, omdat het geluidsniveau daalt, wat ervoor zorgt dat je in een rustigere buurt woont."
Zone 30 op de juiste plaatsen
"De vraag moet niet zijn of er meer of minder zones 30 moeten zijn. Je moet ze op de juiste plaatsen aanleggen, zeker in de woonwijken, maar zeker ook op plaatsen waar veel voetgangers en fietsers mogelijk in conflict kunnen komen met gemotoriseerd verkeer."