Elektrische auto’s goedkoper in onderhoud? Niet altijd, waarschuwen experts
![elektrische auto](/sites/redactie24/files/styles/news/public/2024-12/pexels-kindelmedia-9800009%20%281%29.jpg?h=6eb229a4&itok=MVBPwYdJ)
Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig dan benzine- of dieselwagens. Toch zijn er ook dure verrassingen, waarschuwen experts.
“Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor, dus je hoeft geen olie te vervangen of luchtfilters te vernieuwen”, legt mobiliteitsexpert Gert Verhoeven (VAB) uit in Het Nieuwsblad. Een standaard onderhoudsbeurt is daardoor goedkoper. Vaak gaat het om een controle van de banden, remmen, vloeistoffen en een software-update. Dat rond de 100 euro kost.
Toch slijt een elektrische wagen sneller op sommige punten. “Ze zijn een pak zwaarder dan gewone auto’s, soms tot wel 2,5 ton”, zegt Verhoeven. “Bovendien hebben ze veel vermogen, vaak 250 tot 300 pk. Dat zorgt voor extra slijtage aan schokdempers, draagarmen en vooral de banden.”
Bij een defect is het niet altijd eenvoudig om een goede hersteller te vinden. “Garagisten zijn gewend om aan benzine- en dieselauto’s te werken”, zegt Verhoeven.
Bij een kapotte alternator vervangen ze volgens Verhoeven vaak enkel het kapotte onderdeel, waardoor de kosten beperkt blijven. Maar als een elektrische auto niet meer laadt, kan het gebeuren dat een garagist meteen de hele laadmodule vervangt, wat duizenden euro’s kan kosten.