Anuna De Wever niet eens met de scholen: “Stop daarmee, het heeft geen zin”

bron: Het Nieuwsblad
door: PMN
Afbeelding bron: Photonews
Anuna De Wever en Kyra Gantois zijn de drijvende krachten van de klimaatmars die vandaag opnieuw door de Belgische steden trekt. Gisteren kwam er ook het nieuws dat veel scholen hun leerlingen verplichten om deel te nemen aan de betoging.

Vandaag wordt er in maar liefst 28 Belgische steden actie gevoerd als onderdeel van de wereldwijde klimaatstaking. 's Namiddags sluiten de betogers aan bij de grote mars in Brussel. Er wordt heel wat volk verwacht, zeker omdat verschillende scholen hun leerlingen verplicht laten deelnemen aan de klimaatstaking. “Ik heb geen zin om mee te gaan, maar ik moet”, zegt Milan (15) uit Beveren in Het Nieuwsblad. “Het hele idee, een oproep van de jeugd aan de volwassenen, is weg nu het door volwassenen wordt georganiseerd. En bovendien ben ik niet zo voor het klimaat.”

Anuna De Wever vindt ook niet dat de scholen het kunnen maken om hun leerlingen verplicht mee te laten betogen. “Ik vind de steun van scholen geweldig, maar het heeft geen zin om jongeren te verplichten”, zegt Anuna De Wever.

“Als ze het probleem niet inzien geef je hen als school beter de kans om thuis te blijven”, zegt Kyra Gantois. “Veel leerlingen snappen de ernst van de klimaatopwarming niet en het is dan aan de scholen om hen de schaal van het probleem uit te leggen.”
(lees verder onder de foto's)



Kritische volwassenen
Moraalfilosoof Patrick Loobuyck (UA) steunt de scholen ook niet. “Je mag een betoging niet vergelijken met een bezoek aan de Dossin-kazerne of de IJzertoren. Zelfs een bezoek aan een moskee of een kerk past in de algemene vorming, maar een betoging is per definitie het uiten van een mening. De klimaatmars bekritiseert het beleid, dus je kan niet doen alsof die los staat van de politiek.”

In de Sint-Maarten Bovenschool in Beveren worden leerlingen verplicht om deel te nemen. Directeur Ingrid Ghys blijft bij haar besluit. “We willen onze leerlingen laten uitgroeien tot kritische volwassenen”, zegt ze, “en de activiteit past in de vakoverschrijdende eindtermen: bewustmaking rond het milieu. Je kan er niet tegen zijn dat er iets voor het klimaat moet gebeuren en de insteek is niet politiek gekleurd. Net als bij een sportdag zijn er ook hier leerlingen die er niet naar uitkijken. Maar in ­onze ogen helpt het om hen burgerschap bij te brengen.”