Wie auto thuis oplaadt dreigt veel geld te moeten betalen door extra belasting

door: PMN
elektrische auto laadpaal
Afbeelding bron: Shutterstock.com

Bedrijven worden aangemoedigd om elektrische wagens te kopen. Werknemers die recht hebben op een salariswagen kopen dan ook een elektrische wagen. Die kunnen ze dan ook thuis opladen.
 

Wie een elektrische bedrijfswagen heeft en deze thuis oplaadt, krijgt de kosten doorgaans terugbetaald door zijn werkgever. Een terugbetaling die belastingvrij is omdat deze behoort tot het ‘voordeel van alle aard’ van een bedrijfswagen. Dat is bijvoorbeeld ook het geval bij een tankkaart.

Het is echter zo dat volgens de fiscus de terugbetaling moet gebeuren op basis van de werkelijke stroomkosten. “Een terugbetaling kan alleen belastingvrij zijn wanneer precies terugbetaald wordt wat het personeelslid thuis voor de stroom heeft betaald,” legt Bart Hollebekker van dienstverlener SD Worx uit aan Het Nieuwsblad.

De kosten zijn voor elk personeelslid anders en zijn afhankelijk van een aantal factoren. Het is al anders als je zonnepanelen of een thuisbatterij hebt. Dat heeft impact op de stroomprijs die je betaalt, net als het capaciteitstarief.

Wie thuis de wagen elektrisch oplaadt dreigt honderden euro's extra belastingen te moeten betalen

Een realistische simulatie van SD Worx leert dat een bestuurder van een elektrische bedrijfswagen enkele honderden tot ruim duizend euro extra belastingen boven het hoofd hangen, indien de terugbetaling als belastbare vergoeding wordt beschouwd.

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) wil de regels niet aanpassen. “Een terugbetaling of forfaitair elektriciteitstarief komt niet altijd overeen met de realiteit,” zegt hij. “In de praktijk zullen sommige werknemers overgecompenseerd worden en anderen ondergecompenseerd. Een terugbetaling op basis van de werkelijke elektriciteitskosten is veel duurzamer en eerlijker.”