Artiest hardhandig van podium verwijderd

bron: Charlie mag, HLN, De morgen, Twitter
door: Redactie
Tijdens het Tedx-event gisterer in het museum van schone kunsten, Bozar, in Brussel is de controversiële artieste Deborah de Robertis met harde hand van het podium verwijderd. De organisatie gaf het bevel omdat ze zich niet aan de afspraken hield tijdens haar performance. Robertis haar optreden ging juist over censuur.

Ondertussen heeft de moederorganisatie TED, wat een afkorting is voor Technology Entertainment en Design, de licentie van TedxBrussel ingetrokken. Hun verklaring luid: ‘Een organisator liet Robertis van het podium verwijderen omdat die niet akkoord was met de inhoud van haar talk.’ Wat de moederorganisatie zeer ongepast vindt.

De Franse Deborah staat erom bekend dat haar stijl heel controverse is. Zo heeft ze het schilderij van Gustave Courbet ‘L’origine du monde’ na geaapt tijdens verschillende optredens. Haar interpretatie van het werk uit 1866 bleek de artiest zelf te zijn die voor het kunstwerk ging zitten met haar benen wijd gespreid. Het publiek kon zo haar vagina zien. In 2016 werd ze ook uit het Museum voor Schone Kunsten in Brussel gezet omdat ze haar vagina aan bezoekers wilde tonen.

Gisteren echter hield ze het voor haar manier van doen netjes. Robertis bracht de voorstelling ‘Brave New World’ waarin ze de censuur en ervaringen met de politie benadrukt. Zelf was ze voor de verandering niet naakt, maar toch werd ze hardhandig van de podium gehaald.

I thought @TEDx was about freedom of speech for all, not about violence against women. What happened to Deborah De Robertis @BOZARbrussels last night is appalling. https://t.co/sLqYozfeeA

— Ben Van Alboom ?? (@fakerholic) 6 maart 2018

DÉMOCRATIQUE ? #TedXBrusselles censure la liberté de création de la performeuse #DeborahDeRobertis !

En pleine performance, elle est évacuée violemment par son service d'ordre.

En plein #MeToo, la liberté d'expression des femmes est encore muselée ! pic.twitter.com/l9qWj7topl

— sophiasept (@sophiasept) 5 maart 2018

Veel bezoekers dachten dat het erbij hoorde omdat ze sprak over censuur. Ze reageerden allen met applaus want audio en video bleven enkele minuten doorspelen tot een van de vertegenwoordigers zich komt excuseren. Echter bleek later dat ze samen met de organisatie een contract was overeengekomen waaraan Robertis zich niet had gehouden. Tegen de online magazine Charlie Magazine vertelde ze dat de Brusselse organisatie haar optreden had goedgekeurd maar steeds beperkte met technische zaken. Hierdoor had ze besloten om foto’s van andere werken te tonen.