VTM

Roger De Vlaeminck ligt plots zwaar onder vuur

bron: VRT NWS/Radio 1
door: Redactie
Afbeelding bron: Photonews
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft gevraagd om een onderzoek te openen naar een advertentie met oud-wielrenner Roger De Vlaeminck.

De Vlaeminck maakt in die adverentie reclame voor een pet met ingebouwde helm voor fietsers. De advertentie is volgens de minister misleidend. "Elegante cap met ingebouwde helm, stijlvol en veilig op de fiets", staat op de adverentie waarop De Vlaeminck te zien is met de nieuwe pet met ingebouwde helm op het hoofd.

"Dit is geen reclame", verdedigt De Vlaeminck zich bij Radio 1. "Ik heb dit gewoon gedaan omdat de verkoper van die helmpetten een vriend is. Het was een vriedendienst. Waarom mag ik niet zeggen dat ik me veilig voel met die helmpet? Ik zeg toch tegen niemand dat ze die helmpet moeten kopen?"

"Het gaat om een onderzoek naar misleidende reclame want de indruk wordt gewekt dat zo'n helmpet even veilig zou zijn als een echte fietshelm", zegt minister Peeters.

"Door naar de advertentie te kijken maken consumenten namelijk de vergelijking tussen een pet, een fietshelm en een groot wielerkampioen. Een probleem, want enkel voor de fietshelm zijn er duidelijke normen afgesproken, die ook op Europees niveau worden onderzocht."