Solden zijn drama voor winkeliers: "Klanten worden afgeschrikt door de maatregelen"

door: MRO
Afbeelding bron: R24
De soldenperiode is met een valse noot gestart, de verkoop ligt een heel stuk lager dan de afgelopen jaren. De winkelbeleving is dan natuurlijk ook helemaal anders dan wanneer je met je gezin of met je vrienden kan gaan shoppen. We trokken naar enkele kledingzaken.

In de damesboetiek van Mio Mondo is het heel rustig. Eigenlijk is heel de winkelstraat té rustig als je bedenkt dat de soldenperiode al een week loopt. Zaakvoerster Daniëlla Sas staat ons graag te woord. 

“We hebben het sowieso heel moeilijk door corona. Ook andere winkels in de buurt hangen nog vol met kledij. Normaal gezien beginnen wij de solden niet met zo’n grote kortingen, maar nu moeten we wel om onze stock snel weg te krijgen.”

“Klanten worden afgeschrikt door de opgelegde maatregelen. Ze moeten alleen binnen komen en mogen maximaal een half uurtje shoppen. De mensen die komen, kopen wel en ook heel bewust. Als ze een kleedje willen, gaan ze enkel bij de kleedjes kijken. Ze zullen niet snel meer de hele winkel bekijken.”

'We mogen al blij zijn als er klanten binnenkomen'

“De eerste week dat we terug open mochten, viel de verkoop heel goed mee. Ik denk dat de mensen het beu waren om thuis te zitten. Opvallend was ook dat klanten niet één, maar direct twee kleedjes kochten bijvoorbeeld, zodat ze niet te snel terug naar de winkel zouden moeten komen. Daarna zwakte het terug af en nu mogen we blij zijn dat er klanten binnenkomen.”

 

“We zitten nu in de vakantieperiode, maar veel mensen blijven thuis, dus kopen ze niets om mee te nemen op reis. Alle feesten zijn afgeschaft waardoor we nog heel wat feestkledij hebben hangen."

"Tja, mensen kunnen ze niet dragen. Normaal gezien houden we een gezellige braderie, maar die is ook al niet kunnen doorgaan. Onze zaak heeft het niet alleen moeilijk, maar dat is maar een kleine troost. Ik hoop dat we nog steun gaan krijgen.”

(lees verder onder de foto)

Bel&Bo is een kledingketen voor heel het gezin, met een leuk imago. Ook hier is het rustiger dan normaal. Het aantal klanten schommelt heel erg en funshoppen doet haast niemand.

“Het aantal klanten dat we dagelijks over de vloer krijgen verschilt heel hard van dag tot dag. Toen de maatregelen net verstrengd waren, zagen we even heel weinig mensen langs komen."

"Nu ze gewoon worden aan het mondmasker komen er terug meer klanten binnen. In vergelijking met vorig jaar, hebben we zeker niet meer shoppers”, schetst winkelverantwoordelijke Inne Vanderveke de situatie.

“Wanneer mensen langs komen, kopen ze echt wel meer en heel gericht. Vroeger kwamen ze meerdere keren langs en kochten ze telkens één stuk. Momenteel merken we dat ze onmiddellijk een hele outfit uitkiezen, zelfs inclusief sokken. Funshoppen gebeurt veel minder.”