Expert waarschuwt Bart De Wever: “Andere partijen staan klaar om het gat op te vullen”

door: BVDO
Afbeelding bron: Photonews
Jan Callebaut (64) is een expert op het vlak van consumentengedrag. Hij stippelde de campagnes uit van topmerken als Unilever, Coca-Cola en Heineken en adviseerde ook CD&V en VRT.

In De Morgen nam hij de N-VA onder de loep. “De N-VA riskeert veel te verspelen op korte termijn. Ook tijdens de coronacrisis blundert ze. Het Europees Parlement stemde bijna unaniem voor maatregelen in de strijd tegen Covid-19. De N-VA-politici waren zowat de enigen die zich onthielden, omdat Wallonië te veel en Vlaanderen te weinig kreeg – zelfs Vlaams Belang stemde voor.”

En die misstapjes zouden wel eens kunnen zorgen dat De Wever veel van zijn stemmen verliest. “Zulke politieke spelletjes in een context van zoveel leed getuigen niet van groot leiderschap. Mogelijk is de N-VA haar felbevochten betrouwbaarheid te grabbel aan het gooien. Er ontstaat nu een vacuüm van leiderschap, en politici van andere partijen zouden dat weleens kunnen opvullen.”

Figuren zoals Theo Francken zijn volgens Callebaut te eenzijdig. “Theo Francken is populair geworden, ja, maar wel op die éne dimensie. Een succesvolle partij creëert een welbegrepen evenwicht tussen verschillende dimensies. Misschien heeft de N-VA haar imago zelf verkeerd ingeschat. Het evenwicht binnen de partij is hoe dan ook verstoord door een te eenzijdige focus op identiteit. Ik denk dat De Wever zich daarvan bewust is.”