Belg betaalt zich blauw in supermarkt: "Veel duurder dan in Nederland en Duitsland"

door: STS
Afbeelding bron: Photonews
Belgische bezoekers van een supermarkt betalen heel wat meer voor dezelfde producten in vergelijking met Nederlanders of Duitsers in hun land.

Dat komt niet alleen door de uitbraak van het coronavirus, waardoor promoties tijdelijk verboden werden om hamstergedrag niet aan te moedigen.

"De prijzen zijn al enkele jaren aan een stijgende trend bezig. Een studie van het Prijzenobservatorium van 2017 toont aan dat de Belgische consument gemiddeld 13,4 procent meer betaalt voor identieke producten dan de Duitse consument, 12,9 procent meer dan de Nederlandse consument en 9,1 procent meer dan de Franse consument", klinkt het in een persbericht van N-VA.

"Onze wetgeving is niet aangepast aan de 21ste eeuw, terwijl onze buurlanden daar al verdere stappen in hebben gezet. Denk bijvoorbeeld aan de groeiende industrie van de e-commerce, die door onze Belgische wetgeving wordt tegenhouden, terwijl ze deze juist zou moeten faciliteren", zegt Kamerlid Anneleen Van Bossuyt.

Albert Heijn en Jumbo

"Ook de regelgeving in verband met distributiecentra is veel flexibeler in Nederland. Ketens zoals Albert Heijn en Jumbo, wiens distributiecentra zich in Nederland bevinden, zijn daardoor niet onderworpen aan dezelfde spelregels als onze Belgische supermarkten."