Kassierster besmet: moeten tracers alle klanten opbellen? Marc Van Ranst geeft uitleg

door: BVDO
Afbeelding bron: Pixabay
Vorige week werd een Colruytfiliaal in het West-Vlaamse Kuurne getroffen door het coronavirus. Minstens tien personeelsleden waren besmet.

Colruyt reageerde met het in quarantaine plaatsen van het volledige personeelsbestand van de vestiging. Tien medewerkers testten positief, maar wellicht zijn het er veel meer. “We hebben ondertussen al 100 mensen getest. Ook mensen die op administratief niveau werkten”, zegt Colruyt, dat pas vandaag zal weten hoe hoog het aantal besmettingen ligt.

Vanaf vandaag zijn de tracers aan de slag. Moeten die, als deze week een kassierster positief test, meteen alle klanten opbellen om hen te laten testen of in quarantaine te zetten? “Neen”, zegt koepelorganisatie Comeos. “Bij zo’n contactonderzoek wordt nagegaan met wie iemand in contact is geweest. Maar dat gaat vooral over verhoogd risico-contact. Dat wil zeggen langer dan 15 minuten, zonder respect van social distancing. Het zou onmogelijk zijn om alle klanten op te sporen.”

“Er moet inderdaad een belangrijk, intensief contact zijn voor overdracht”, bevestigt viroloog Marc Van Ranst. “Die 15 minuten is een arbitrair gegeven, dat kan eigenlijk ook al na tien minuten zijn. Maar een medewerker kruisen in een winkelgang, of een bediende tegenkomen aan de kassa: dat is onvoldoende. Ook in andere landen wordt bij contact tracing daarom niet op zoek gegaan naar klanten van supermarkten.”