ZEB bereidt heropening voor: Zo zal het winkelen verlopen bij de kledingketen

door: MRO
Vanaf maandag zullen winkels terug open mogen gaan. Een ‘mixed feeling’ bij velen. De opluchting voor het stukje herwonnen vrijheid staat in contrast met de schrik dat het virus op deze manier terug de kop kan opsteken. Voorzichtigheid is dus geboden, ook bij alle winkelketens die druk bezig zijn om alles piekfijn voor te bereiden.

“We zijn enorm blij dat we opnieuw mogen opengaan”, start Erika Mees, Marketingdirecteur bij ZEB, het gesprek met Redactie24. “Wij zijn vorige week aan de slag gegaan met de richtlijnen die Comeos, onze vakvereniging, heeft opgesteld."

"Op basis daarvan hebben we al onze shops instructies gegeven die ze moeten volgen ter voorbereiding van de heropening op maandag. We hebben ook video’s gemaakt voor al onze medewerkers zodanig dat ze heel goed op de hoogte zijn van de te volgen regels, maar ook hoe ze de klanten moeten benaderen. Zo zullen sommige klanten liever zelfstandig willen shoppen, waar anderen toch ons advies wensen.”

De mensen op de vloer zullen beschermd zijn tijdens hun werk. “Al onze medewerkers hebben handschoenen aan en zijn voorzien van een mondmasker. Aan de kassa hebben we een plexischerm gezet, zodat er geen rechtstreeks contact is met de klanten. We hebben lijnen aangebracht op de vloer aan de kassa om de social distancing te kunnen bepalen.”

Klanten aanmoedigen om thuis te passen

ZEB heeft als bijkomende uitdaging het gebeuren aan pashokjes. “De social distancing lijnen zijn ook aan de paskamers toegepast zodat de afstand tussen klanten ook gerespecteerd wordt als er wachtrijen zijn. Er is steeds tussen 2 hokjes één gesloten zodanig dat mensen buiten hun pashokje niet te dicht bij elkaar komen te staan. Er mag ook altijd maar 1 persoon in de paskamer."

"De paskamer wordt na gebruik helemaal ontsmet en de gepaste kledij wordt opzij gelegd om de dag nadien pas terug in de winkel te komen.We moedigen mensen zelfs aan om niet te passen in de shop, maar de gekozen stuks mee naar huis te nemen, daar te passen en eventueel wat niet goed is, terug te brengen.”

“Iedereen krijgt bij ons ook handschoenen en er is ook overal handgel ter beschikking om de handen te reinigen. We vinden het superbelangrijk dat onze klanten een veilig gevoel in de winkel hebben en dat ze zich op hun gemak voelen.”

“Heel wat van onze winkels zullen uitzonderlijk volgende maandag open zijn. We gaan proberen de flow van de klanten zo goed mogelijk te managen en houden ons aan het aantal mensen dat in de winkel aanwezig mag zijn. Het is voor ons natuurlijk wel afwachten hoe groot de toeloop maandag gaat zijn", aldus Erika Mees.