Grote verandering op komst bij gebruik van dienstencheques: “Ik pleit om voortaan het op deze manier te doen”

door: PMN
Afbeelding bron: Photonews
Vorig jaar werden er voor 5 miljoen euro aan dienstencheques niet gebruikt voor de vervaldatum. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Werk Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Open Vld-parlementslid Tom Ongena.

“Op een totaal van 93 miljoen euro aan gebruikte dienstencheques in 2019, komt dit neer op slechts 0,6% verloren stuks. Desalniettemin gaat het hier toch over een groot bedrag, namelijk 4.950.000 euro", zegt Tom Ongena. "Een deel daarvan doet zich voor bij overlijdens van gebruikers. Daarom vraag ik dat er een oplossing komt voor het probleem van geblokkeerde dienstencheques wanneer je partner overlijdt."

De geldigheidstermijn van de dienstencheques werd ook al opgetrokken naar één jaar. "Toch blijven veel cheques onaangeroerd. Zo blijkt het overlijden van een gebruiker problemen op te leveren. Vaak staan de dienstencheques op naam van één persoon”, gaat Ongena verder. 

“Wanneer die gebruiker overlijdt, worden de cheques geblokkeerd met als gevolg dat de overlevende partner samen met alle emotionele en praktische miserie die een overlijden met zich meebrengt, ook zonder poetshulp komt te zitten. In 2019 werden op die manier 1.631 gebruikersaccounts geblokkeerd. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn."

Nieuw systeem
"Ik pleit daarom voor het opzetten van een experiment met facturatie. Zo kunnen de voor- en nadelen van een nieuw betaalsysteem, waarbij je niet meer vooraf dienstencheques moet aankopen, vergeleken worden met de pro's en contra's van het huidige stelsel.” 

“Bij positieve resultaten kan de minister beslissen over te gaan tot zo'n facturatiemodel in plaats van verder te gaan met de huidige dienstencheques. Zo werk je in één klap het probleem van vervallen cheques weg. Ik roep de minister op om te bekijken hoe en wanneer zo'n experiment opgestart kan worden."