Supermarkt Lidl onder vuur: “De manier waarop ze werken is pure discriminatie”

door: PMN
De supermarkten in ons land liggen onder vuur. Gelijkekansenorganisatie Unia en 55-plusvereniging OKRA zijn niet te spreken over supermarkten die exclusieve kortingen aanbieden aan klanten die hun app downloaden.

Met de Lidl-plus-app kan je tot 10 euro korting per week krijgen. Bij Lidl gebruikt met sinds anderhalve week een app als klantenkaart. Wie de app op zijn smartphone installeert kan op heel wat kortingen een beroep doen.

Tien dagen na de lancering kent de app al 300.000 gebruikers. OKRA, vereniging voor 55-plussers, is niet over te spreken. “Het is een nieuwe vorm van sociale discriminatie”, zegt Johan Truyers, adjunct algemeen directeur in Gazet van Antwerpen. 

“We ondervinden bij onze leden dat steeds meer mensen zonder computerkennis zich sociaal uitgesloten voelen. En nu worden ze ook nog eens financieel benadeeld. De wetgever zou daar veel meer aandacht aan moeten besteden.”

Bij Lidl zijn ze niet onder de indruk. “We hebben alle begrip voor de reactie van ontevreden klanten”, zegt Isabelle Colbrandt van Lidl. “Maar we hebben gekozen voor een digitale en duurzame oplossing op lange termijn. Naast de extra voordelen via de app, blijven we natuurlijk in de eerste plaats inzetten op grote kortingen in de winkel."