Rolstoelgebruiker spuwt zijn gal in open brief aan NMBS: “Als ik geen recht heb op openbaar vervoer, zeg dat dan gewoon in mijn gezicht”

bron: Het Nieuwsblad/nieuws365.be
door: Redactie
Afbeelding bron: Facebook
Kurt Vanhauwaert zit in een rolstoel en klaagt in een open brief op Facebook de manier aan waarop de NMBS hem behandelt. “Het geeft me het gevoel dat ik reiziger derde klasse ben.” Zijn brief wordt druk gedeeld op social media.

"De NMBS heeft geen respect voor mij. Ik voel mij als een reiziger in derde klasse", begint Vanhauwaert zijn brief gericht aan NMBS-CEO Sophie Dutordoir. "Als de NMBS vindt dat ik als rolwagengebruiker geen recht heb op degelijk openbaar vervoer, dan mag u dat gewoon in mijn gezicht zeggen."

Hij heeft het onder andere over de ontoegankelijke treinstellen. "Zelfs de gloednieuwe M7-treinstellen, die ons de komende veertig jaar zullen vervoeren, beloven weinig goeds. Ook zij hebben standaard geen gelijkgrondse instapmogelijkheid. Dit wil zeggen dat het er niet naar uit ziet dat ik ooit helemaal zelfstandig de trein kan oprijden."

"Waarom kom ik aan in Oudenaarde en krijg ik daar te horen dat de lift heel regelmatig niet werkt met warm weer? (...) Waarom zien ze mij meer als een object dat op en af de trein moet, in plaats van een gewone reiziger die ook op tijd op zijn werk moet zijn en niet altijd kan zeggen wanneer een vergadering gedaan is?", vraagt Vanhauwaert zich af.

Hij richt zich vooral tot NMBS-CEO Dutordoir. "Want ik wil een dikke pluim geven aan uw onderdanen. Mijn insziens ligt het niet aan hen, het ligt aan het management. Als u mij niet ziet als volwaardig reiziger, of daar niet naar handelt, dan is het zeer moeilijk voor uw personeel om dit wel te blijven doen.”

 

Tags nmbs