Oplichters aan het werk: Zo herken je phishing-mails en valse websites
Steeds vaker proberen oplichters om online toe te slaan. Ze doen dit meestal via een phishing-mail of een valse website. Maar hoe herken je dit?
Phishing-mails zijn een veelvoorkomende manier voor oplichters. Een phishingmail kun je herkennen aan het e-mailadres. Vaak gaat het om een ongeloofwaardig e-mailadres. Het bevat vreemde tekens of een nepdomeinnaam (bijv. @amaz0n.com in plaats van @amazon.com).
Zo’n phishing-mail begint ook vaak met "Geachte klant" of "Beste gebruiker". Er zal nooit je naam instaan. Meestal wordt je ook gevraagd om snel te handelen. Zinnen zoals "Uw account wordt binnen 24 uur geblokkeerd" of "U moet nu betalen" zijn bedoeld om je bang te maken. Betrouwbare bedrijven vragen nooit om wachtwoorden, bankgegevens of persoonlijke informatie via e-mail.
Nepwebsites
Oplichters maken ook steeds vaker gebruik van nepwebsites. Deze kun je ook onderscheiden van de rest. Controleer of de URL klopt en let op subtiele verschillen, zoals extra tekens of een verkeerde spelling.
Dergelijke websites hebben geen beveiligde verbinding (https://). Controleer of de website begint met "https://" en een slotje toont in de adresbalk. Nepwebsites hebben vaak een slechte lay-out, lage resolutieafbeeldingen of foutieve vertalingen. Legale websites hebben meestal ook een contactpagina met bedrijfsinformatie en een contactformulier.